Jul 17, 2009

Resepi Nasi Ayam Madu

Hari ni suami keje separuh hari...uruskan anak yang sulung demam dah 3 hari tak surut2.... hari ni dalam bibir plak penuh dengan mata ikan...kesian jugak nak makan apa semua tak boleh..sesape yang ada petua nak ubat mata ikan ni bole kongsi dengan ibu ya...g kinik..dapat mc 2 hari tapi hari ni sambung lagi...tak taula apa masalahnya...nak cube hos plak...kot nasib baik kat sana...jadi ibu pun ingat nak masak nasi ayam je... dah lama tak masak dan rasanye ni je menu yang sesuai untuk anak yang sakit...semua orang pun bole makan....ni gambar nasi ayam yang ibu masak..resepi kat bawah kalau ada yang nak mencuba....




Resepi Nasi Ayam Madu

Bahan

4 cawan beras (dibasuh dan tos)
8 ulas bawang merah
6
ulas bawang putih
1 ½ inci halia (nak letak lebih pun takpe lagi sedap...)
2 batang serai
2 ketul kiub pati ayam (ibu selalu guna maggi punye..ada umph...)
5 sudu besar madu
4 sudu besar kicap manis
3 liter air
sedikit garam dan serbuk perasa
1 ekor ayam (dipotong 6)


Caranye...

1- mula mula masak sup dulu..tumbuk 5 ulas bawang merah , 4 ulas bawang putih, halia, dan serai..
2- pastu panaskan minyak dalam periuk..tumis kan sampai naik bau...tambah air..
3- masuk ayam sekadar untuk rebus bagi lembut je...masuk kan kiub..masuk garam dan perasa...
4- sambill tu...tumbuk 3 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, setengah inci halia,sebatang serai...Tumis dalam kuali...sampai naik bau guna marjerin..(ibu suke guna majerin sebab dia punya rasa ada lemak2..gitu..bole juga ganti dengan minyak je..)
5- Masuk beras dan tambah air sikit...sekadar tak lekat pada kuali...goreng sekejap dan letak garam sikit..
6- pastu masuk beras tadi dalam periuk nasi letak air sup tadi ikut sukatan kita masak nasi...jangan lupe letak daun pandan bagi harummm je..
7-bila tengok ayam dah empuk, kuarkan dan tos...
8-
perap bersama madu dan kicap manis. Kemudian goreng ayam yang telah diperap tadi di dalam minyak yang sedikit. Setelah masak, potong ayam kepada bahagian yang kecil.
9- hidangkan dengan sup...kalau nak sayur bole tambah daun salad dan timun serta tomato..

@@@@@ sedap tau bikin sendiri tak payah beli kat kedai...kalau beli tak dapat banyak macam kita masak sendiri....selamat mencuba kawan-kawan....

1 ulasan:

Miss Nina said...

Terima kasih atas resepi nasi ayam ini. Patut cuba! =)

Post a Comment

 
Gorgeous Beaches of Goa